Outplacement II (OUT II)


 

Doba realizace: 1. 7. 2024 – 30. 6. 2026

Reg. č. projektu:               CZ.03.01.03/00/22_041/0004600

Forma financování:         Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci Operačního programu Zaměstnanost plus (OPZ+) a státního rozpočtu České republiky.

 

Co je Outplacement?

Outplacement je souhrn metod, nástrojů a aktivit, které pomáhají propouštěným zaměstnancům při hledání nového zaměstnání a budoucí kariéry. Odborné profesní vedení, poradenství, zvyšování dovedností, rekvalifikace, zprostředkování zaměstnání mohou vzniklou situaci usnadnit a také urychlit proces hledání nové práce.

Předmětem projektu je poskytnout pomoc zaměstnancům podniků, které prochází strukturálními změnami, a které jsou tudíž nuceni propouštět. Projekt se zaměřuje na zvýšení jejich zaměstnatelnosti.  Propouštění zaměstnanci mají tak šanci si najít nové zaměstnání ještě před koncem stávajícího pracovního poměru. Zkušenosti z nedávné minulosti ukazují, že tento projekt pomohl najít novou práci až 89 % zaměstnancům, kteří se do projektu zapojili.

 

Zaměstnavatelé si mohou dál udržet dlouholeté pracovníky, pro které už nemají práci, díky projektu je mohou přeškolit na jinou pozici. Firmy také mohou expandovat a přijímat nové zaměstnance, Úřad práce ČR přispěje na jejich mzdy.

 

Pro koho je projekt určen?

Zaměstnanci – Zájemci o zaměstnání (ZoZ)

  • Zaměstnanci s předpokládaným ukončením pracovního poměru z důvodu hromadného propouštění, o kterém zaměstnavatel písemně informoval podle § 62 až § 64 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
  • Zaměstnanci, kteří jsou ve výpovědní době nebo je u nich důvodný předpoklad ukončení pracovního poměru v následujících šesti měsících, a to z jiného důvodu než z důvodu hromadného propouštění (ukončení pracovního poměru – dohodou, uplynutí doby určité (vč. DPP/DPČ)).
  • Zaměstnanci, kteří nemohou konat práci pro překážku v práci na straně zaměstnavatele uvedenou v § 207 až § 209 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zaměstnanci, kteří ukončí pracovní poměr dle § 56 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zaměstnanci firem, které z důvodů přechodu na nový podnikatelský program procházejí restrukturalizací.

 

 

Zaměstnavatelé

  • Stávající, jejichž zaměstnanci jsou ve výpovědi, mají předpokládané ukončení pracovního poměru v následujících šesti měsících či jsou jinak ohroženi ztrátou zaměstnání.
  • Noví, kteří přijímají propouštěné zaměstnance.

Jaké aktivity jsou v projektu realizovány?

Úřad práce ČR nabízí komplexní balíček aktivit pro propouštěné zaměstnance i pro zaměstnavatele, kteří plánují propouštět nebo naopak přijímat nové zaměstnance.

Zaměstnanci a zaměstnavatelé mohou v rámci projektu využít níže uvedených aktivit projektu.

Monitoring zaměstnavatelů a výběr a vstup účastníků do projektu

V rámci projektu bude probíhat monitoring a poradenství pro zaměstnavatele, a to jak monitoring zaměstnavatelů, kteří se chystají propouštět své zaměstnance, tak monitoring zaměstnavatelů, kteří deklarují, že budou nové zaměstnance přijímat.

 

Poradenství

Individuální poradenství – služba Úřadu práce ČR cílená na konkrétního klienta, která probíhá ve vztahu poradce – klient. Klientům je průběžně poskytováno individuální poradenství pro zprostředkování zaměstnání po celou dobu jeho účasti v projektu.

Skupinové poradenství/Poradenské aktivity/Motivační aktivity – služba Úřadu práce ČR poskytovaná skupině klientů se specifickými potřebami zjištěnými v průběhu poradenského procesu, a to k zajištění poradenské a informační činnosti v rámci zprostředkování zaměstnání a kariérové poradenství.

Díky absolvování jedné z forem diagnostik (bilanční diagnostika, diagnostika profesních kompetencí) bude možné účastníky efektivně profilovat a zařazovat do dalších aktivit projektu dle jejich schopností a aktuálních potřeb, jež jim usnadní vstup, i návrat na trh práce, udržení zaměstnání.

 

Rekvalifikace, profesní kvalifikace a vzdělávací aktivity

Cílem je zabezpečení rekvalifikací a vzdělávacích aktivit pro účastníky projektu dle jejich individuálních požadavků a při zohlednění jejich uplatnitelnosti na trhu práce. Rekvalifikace se zaměří na získání odborných a profesních znalostí a dovedností vyžadovaných na trhu práce s cílem pomoci účastníkům projektu připravit se na konkrétní pozici anebo očekávání na trhu práce a tím zvýšit jejich zaměstnatelnost a zaměstnanost.

ÚP ČR jako motivační prvek k uvolnění zaměstnanců (účastníků projektu) přispívá zaměstnavateli na mzdové náklady za dobu účasti zaměstnance (ZoZ), který je cílovou skupinou projektu, na vzdělávací aktivitě, vzdělávacím kurzu či rekvalifikaci.

 

Zprostředkování zaměstnání

Hlavním cílem je podpora klienta dotovaným a nedotovaným zaměstnáním. V rámci Vytvořeného pracovního místa, tj. nástroj APZ podle § 106 zákona o zaměstnanosti, může ÚP ČR poskytnout zaměstnavateli příspěvek na úhradu mzdy ve výši 15 000 Kč měsíčně, a to po dobu maximálně 9 měsíců.  

 

Doprovodná opatření

V rámci realizace poradenských aktivit mohou účastníci projektu využívat doprovodná opatření. Jedná se např. o proplácení prokázaných cestovních výdajů. V odůvodněných případech budou moci účastníci rovněž využít služeb hlídání dětí a jiných závislých členů rodiny.

Účastníkům mohou být dále uhrazeny poplatky za vstupní prohlídky u lékaře, popř. za vyšetření nutná ke vstupu do rekvalifikací nebo do zaměstnávání.

 

Jak se zapojit do projektu a kde získat bližší informace?

Nejdříve se zaevidujte na Úřadu práce ČR jako zájemce o zaměstnání (ZoZ). Následně proběhne Vstupní poradenský pohovor se zaměstnancem úřadu, v rámci kterého podepíšete potřebné dokumenty pro vstup do projektu Outplacement II.

Pro více informací se obraťte na nejbližší kontaktní pracoviště ÚP ČR. Podrobnosti Vám sdělí také zaměstnanci Call centra ÚP ČR na bezplatné telefonní lince 800 77 99 00 nebo na e-mailu: OUT@uradprace.cz.

 

Dokumenty pro zaměstnavatele